april 2011

1.mai-helg

Herlig med helg:) Spesielt nå som det er så fint vær, og godt og varmt! Tenk at det alt er 1.mai helgen...

Det er mange som har mye å gjøre ute nå i hager, verandaer, hus og gårder, og her er ingen unntak. Vi har tusen ting å gjøre;) Men vi prøver å ikke stresse med det, bedre å ta litt og litt og å kose seg med jobben man skal gjøre enn å stresse på og bli orntlig lei..

Den ene siden av huset er snart færdig malt rundt alle vinduer.. Vi har bestemt oss for å bytte farge på vindus-listene fra grå til hvit. Foreløpig ser det ut som et godt valg..

Jeg synes det ser litt "renere" ut med det hvite rundt listene.. gleder meg til hele huset blir slik:)

Ellers blir det "familieforøkelse" her i morgen!!! Vi skal hente oss tre(?) koppelam som skal få bo i hagen nedenfor huset. Så i kveld skal jeg og Svein bygge hus og sette opp gjerder.
Hønene som vi har bestemt at vi skal ha har vi enda ikke fått tak i.., men vi driver å jobber med saken;) Kjempe koselig å ha litt dyr når man har plass og mulighet.

En nydelig 1.mai helg ønskes fra meg til alle som titter innom:)

27.apr.2011

Da var vi alt godt i gang med en ny uke på jobb, barnehage og skole etter en herlig påskeferie.. :)

Alt av påskefarger og påskepynt er ryddet vekk og igjen minner det bare om vår her i huset....duse pastellfarger, lyst og luftig!

Ute ble det ordnet en del når vi hadde ferie. Blandt annet fikk vi startet med å lage utskjæringene/ utsmykkningene som huset skal ha på inngangspartiene. (hovedinngangsparti og vaskerommsinngang)Det er ikke færdig enda siden det er en ganske stor jobb med å sage ut alt, men vi er godt i gang med utskjæringene på vaskeromsinngangen. Og der ser det slik ut:

Vi gleder oss kjempe mye til vi får laget slike på hovedinngangspartiet også....da får huset tilbake sitt opprinnelige utseende, noe vi har hatt som mål hele tiden.

I morgen skal vi kjøre en rask tur opp til Geilo (heldigvis ikke lange kjøreturen dit) og sjekke utvalget i skarverennsbutikken:) Utrolig greit å kunne handle skiklær, treningsklær,  og diverse utstyr der med gode tilbuder:) Pleier som regel ikke å komme tomhendt hjem derfra;)

En fin kveld ønskes fra meg til alle som titter innom:)

-Anne M-

Hvor ble det av påskestemningen?

Påskestemning for meg er å reise på hytta, ta en liten skitur og grille pølser, kose seg i solveggen mens barna baser i snøen, kakao med krem og kvikk lunch i sekken når vi er på tur, lese en spennende bok forran peisen om kvelden eller se en skummel film i armkroken til mannen, middager med familie og maling av påskeegg + mye mere!

I år som påsken er så sent så mangler vi rett og slett snø for å få påskestemning.. Ikke engang på fjellet var det igjen noe særlig med snø. Så i år ble det ingen basing i snøen, skiturer med kvikk lunch i sekken, og hyttekos.. På hytta var det bare vått, smelting av snø for fullt og sølete, mens her hjemme er det tørt og fint og så mye å gjøre samtidig som barna leker på tunet. En dagstur til fjels for å grille litt pølser er det nærmeste vi kommer påske på fjellet i år. Godt man kan lage litt påskestemning hjemme også:)

Vi har virkelig fått gjort mye her ute disse dagene.. Utskjæringer på inngangspartiet ved vaskeromsdøren og verandaen begynner å ta form:) Jeg gleder meg kjempe mye til å vise bilder av hvordan det blir.. Vi har kommet godt igang med maling av hus..(selv om det selvsagt gjenstår mye)

I kveld skal vi vaske av oss malingsflekker og sette oss godt plantet i sofaen og se på film:)

En fin fredag ønskes fra meg til alle som titter innom:)

Uteplassen

At hagemøbler koster mye er det ingen tvil om.. Alt etter hvilken stil du liker så koster disse utemøblene en del penger. Noen liker den landlige og romantiske stilen, noen vil ha det rustikke, noen liker det enkelt med rene linjer, og noen liker litt av alt..

Her har vi falt for en landlig og romantisk stil på våres hagemøbler. Valget ble enkelt..vi bor landelig til, har en sveitservilla fra 1898, huset ellers speiler seg litt fra den tid og da var det nokså selvsagt at uteplassen også skal få en slik stil. Faktisk ble uteplassen enda mere landlig og nostalgisk enn resten av huset.. ;)
Men når man har flere uteplasser/verandaer/plattinger som skal møbleres koster det penger.. Kan man spare litt penger og fortsatt være fornøyde med resultatet så gjør vel de fleste det:) Derfor fant vi oss et gammelt kjøkkenbord (tenker det er rundt 100 år) som hadde en orginal og flott mintgrønn farge på bordbena og selve rammen, og en grusom rød fagre på bordplaten.. Bordplaten ble malt hvit, og den mintgrønne fargen på bordbena og bordrammen kom enda bedre til syne..

Til dette bordet har vi brukt en hagebenk som vi kjøpte i fjor og to stoler i samme serie som hagebenken. (stolene ble kjøpt nye i år)

Denne verandaplattingen er utenfor vaskerom-inngangen våres.. her har vi sol nesten hele dagen og ettermiddagen.

Pynteputer og stolputer er kjøpt på bohus, og jeg har valgt å leke meg med vårfargene og blander striper og prikker..fargene er i svak rosa, hvit og beige.

Pasteller kan fort bli litt sukkersøtt, så for å dempe det hele litt kjøpte vi kurvstoler som står på andre enden av plattingen. Jeg mener at de har et landlig preg over seg disse også, og at de passer godt inntil de hvite andre møblene samtidig som de lager litt kontraster..
 Disse kurvstolene er mine favoritter;)

Noen har kansje alt lagt merke til muren, men jeg synes den er så flott..den muren har stått der i langt over hundre år, og steinene er store som bare det..fatter ikke hvordan de klarte å flytte på slikt før i tiden..;)

I mangel på et lite avlastningsbord falt valget på den gamle og slitte trekassen som jeg hadde sett i garasjen..og med et serveringsbrett på toppen synes jeg egentlig at det ble et sjarmerende lite bord.. Ikke alle er enige i det, men en billig løsning er det hvertfall..

Det gjenstår fortsatt litt jobb med uteplassen..det skal males mere, og selve plattingen skal beises i en hvit-grå farge...

Det er herlig å ha noen prosjekter utendørs nå som solen varmer så godt.. For et knall-vær det var i går:)

En fortsatt god påske ønskes fra oss på Jorde gård!

Snart påske...

Nå nærmer det seg påskeferie:)

Kjenner at det skal bli utrolig koselig og godt å slappe litt av sammen med mann og barn i hele 10 dager:) Vi kommer til å være litt hjemme og litt på fjellet. Håper på knall vær!!! :)

Når det kommer til påskepynt så pleier vi ikke å pynte så veldig til påske..mye fordi vi er mye på hytta og fjellet. Litt påskepynt blir det jo alikevel, og det barna kommer hjem med av pynt som de har laget blir det selvsagt pyntet med. Alltid like gøy når de kommer hjem med ting de har laget:)

Jeg er et tradisjons-mennenske, elsker tradisjoner:) For meg har påsken alltid vært gul , og derfor skal den få fortsette å være gul. Så her blir det nok noen gule tulipaner til helgen, og noen gule påskekyllinger.
Når jeg først er inne på det med tradisjon.. Vi har en tradisjon (som sikkert tusen andre) å male påske-egg! Det er kjempe koselig å gjøre sammen som en familie, og alle kan klare det. Gleder meg til det!

Litt gulfarge har alt kommet i hus..

Lisbeth Dahl eggene har endelig fått sin plass på greinene sammen med gåseungene...Et herlig våregn!

Ellers så går dagene som vanlig her på Jorde gård.. Vi har bestemt oss for å utvide familien litt.. ;) Og det er ikke i form av et menneske, men det er noen som har fjær, nebb og legger egg:) Jepp, vi har bestemt oss for å få oss høner! Når den tid kommer, så kommer det selvsagt bilder..

Selv om påsken kommer til å bestå mye av utelek, avslappning, kos og hygge på fjellet så kommer vi til å begynne å ordne til litt på verandaen her hjemme også. Litt nytt og litt gammelt skal på plass der. Gleder meg til å "innrede" verandaen våres, og til å få en fin og koselig plass der ute.

Da gjenstår det bare for meg å ønske alle lesere av Jorde gård en riktig så God påske!!! (selv om det er litt tidlig)

-AnneM-

Gamle medisinflasker og et gammelt bilde

Gamle medisinflasker som det har vært medisin til dyrene/kuene på..det fant vi i stabburet i fjor sommer da vi ryddet litt der. ( flaskene var selvsagt tomme) Disse flaskene hadde Svein og hans venner lekt med da de var små, så da er de jo ikke SÅ gamle disse flaskene, men med en ståltråd på toppen så synes jeg de ble nokså søte og dekorative på en enkel måte:)

Også så praktiske til små søte blomster da..små barn kommer jo gjerne inn med en og en blomst, da er slike små flasker perfekte..

Vi har ett gammelt bilde stående fremme i finstuen, og det er et bilde av Svein sin oldemor da hun var barn..det var nettopp hun som har vært den første til å bygge og bo i dette huset for 113 år siden. Da synes vi det er både flott og inspirerende at hun får stå fremme og minne oss på husets historie:)

I dag er det som kjent 1.april..den store luredagen;) Jeg har enda ikke blitt orntlig lurt, og har heller ingen planer om å bli det..,men vi får se..jeg er nokså lettlurt igrunn.

Har du blitt lurt idag? Eller enda bedre..har du lurt noen? ;)

Ha en nydelig fredagskveld!

, Gol

Velkommen til Jorde gård, en gård i hjertet av Hallingdal.. Her bor vi i et oppusset sveitserhus fra 1898. Gården har melkeproduksjon. I tillegg har vi høner og om sommeren har vi noen gris og lam. På Instagram: @annemmj For kontakt, mail adr: annemmj@hotmail.com